Dokładnie 5 lat temu w Internecie pojawiła się nowość - portal nasza-klasa.pl. Od 11 listopada 2006 roku, strona nieustannie zyskiwała nowe funkcjonalności, stając się wielokanałową platformą komunikacji dla polskiego internauty. Dziś z NK korzysta kilkanaście milionów osób, a serwis jest jedną z najpopularniejszych stron w polskim internecie.
Odnajdywanie znajomych ze szkoły
Pierwsza wersja portalu została stworzona przez czterech studentów z Wrocławia. Narzędzia dostępne w serwisie były proste - pozwalały skontaktować się ze swoimi kolegami ze szkoły średniej i podstawówki. Użytkownik mógł założyć swój profil, wgrać zdjęcie, dopisać się do swojej klasy, dodać innych do grona swoich znajomych oraz korespondować. Strona szybko stała się fenomenem pod względem popularności i zaangażowania internautów - na początku we Wrocławiu, niedługo potem w całym kraju. Bardzo szybko stało się jasne, że internauci chcieli odnawiać kontakty ze znajomymi nie tylko ze szkół, ale i z innych etapów życia. W trzecim kwartale 2007 roku w serwis zainwestował niemiecki fundusz European Founders, a po roku funkcjonowania strony jej pomysłodawca, Maciej Popowicz, otrzymał tytuł Człowieka Roku Polskiego Internetu.
W stronę stabilnego rozwoju
Portalem zainteresowały się miliony internautów. Dynamiczny przyrost liczby Użytkowników powodował przeciążenia skromnej wówczas infrastruktury. Rozwiązaniem sytuacji była dalsza współpraca z zewnętrznymi inwestorami, dzięki czemu w relatywnie krótkim czasie udało się stworzyć jedno z największych zapleczy technologicznych w kraju oraz zapewnić stabilną pracę portalu. Wkład Forticomu w 2008 roku umożliwił serwisowi stabilny rozwój, spółka otworzyła swoje przedstawicielstwa handlowe w Warszawie i Krakowie. Serwis zaczął oferować m.in.: śledzenie aktywności znajomych poprzez powiadomienia, przesyłanie prezentów i okolicznościowych kartek, polecanie treści innym, grupowanie i opiniowanie zdjęć, a także dodawanie zdjęć z telefonów komórkowych. Rozwój firmy i serwisu został doceniony - portal nasza-klasa.pl został dwukrotnym laureatem Impactora.
Platforma komunikacji
2009 rok to dla NK czas starań o to, by polscy internauci byli bezpieczniejsi, a także dalsza praca nad rozwojem produktowym. Prezes NK podpisuje porozumienie w sprawie ochrony nieletnich Użytkowników sieci pod egidą Komisji Europejskiej, której efektem są projekty i kampanie prowadzone w portalu i poza nim (http://nk.pl/bezpieczenstwo, http://klikajzglowa.pl). W serwisie częściej pojawiają się również akcje specjalne, zarówno komercyjne, jak i społeczne (np. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy). Ponadto, portal wprowadza własną walutę, dzięki której Użytkownicy mogą w łatwy sposób dokonywać mikropłatności.
Druga połowa roku to premiery produktów, które umożliwiły Użytkownikom wymianę informacji w czasie rzeczywistym i przybliżyły serwis do statusu wielokanałowej platformy komunikacji. Mikroblog pozwolił na podzielenie się linkiem lub krótką wiadomością z wszystkimi zainteresowanymi, zaś komunikator umożliwił chatowanie online z wybranym znajomym. Szczególnie wpisy stały się popularnym narzędziem, z którego korzystają gwiazdy muzyki, ekranu czy sportu. Na uwagę zasługuje profil kabaretu Łowcy.B., który jest śledzony przez ponad 600 tys. osób.
Rebranding
W 2010 dotychczasowy rozwój serwisu został podkreślony przez rebranding. Nasza Klasa zamieniła się w nk.pl. Nieprzerwanie trwał jej rozwój produktowy. NK była jedną z najpopularniejszych polskich stron odwiedzanych przez komórki, jednak wersja serwisu dla przeglądarek www nie mogła być komfortowo przeglądana w telefonie. NK przygotowała zatem mobilne wersje serwisu, które umożliwiają korzystanie z niemal wszystkich jego funkcji właśnie przez komórki. Kolejną innowacją były Grupy, które pozwoliły Użytkownikom tworzyć wirtualne społeczności oparte o wspólne idee, hobby, zainteresowania. Grupy umożliwiają wielopoziomową komunikacje, w tym wymianę informacji przez mikrobloga, tworzenie wspólnych galerii zdjęć, a także dyskusje na forum. Dzięki udostępnieniu platformy API zewnętrznym partnerom, w NK pojawiły się także społecznościowe gry online. Wiele z nich gromadzi kilkumilionowe społeczności graczy.
Reorganizacja i plany na przyszłość
W 2011 roku firma przeszła reorganizacje strukturalną. W wyniku podziału Forticomu (większościowy udziałowiec spółki Nasza Klasa), głównym właścicielem portalu została spółka Excolimp, prowadzona przez twórców litewskich i łotewskich serwisów społecznościowych. Wiosną nowym prezesem spółki został Dominik Czarnota, poprzednio odpowiedzialny za pion przychodów w firmie. Czarnota skupił się na rozwoju produktowym - NK wprowadziła zmiany designu strony głównej, zmiany w systemie zdjęć, udostępniła aplikację miniNK przeznaczoną dla komputerów z systemem Windows, powstały kolejne wersje mobilne serwisu, również na system Android oraz telefony z ekranem dotykowym. Łącznie z NK w komórkach korzysta już ponad milion Użytkowników.
W swoje piąte urodziny nk.pl jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym nad Wisłą i jedną z najpopularniejszych stron internetowych. Zarząd spółki zapowiada kolejne nowości, w tym rozwój systemu komentarzy i dalszą pracę nad dostępnością NK na alternatywnych platformach.
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/piec-lat-temu-zmienil-sie-polski-internet